Nowe rondo i inwestycje drogowe w Złotoryi w 2024 roku
- Nowe inwestycje
- 21 stycznia, 2025
- 0 komentarzy
W piątek otwarto nowe rondo przy targowisku miejskim w Złotoryi – jednego z najważniejszych projektów drogowych 2024 roku. Miniony rok był wyjątkowo pracowity dla miasta, które wybudowało, zmodernizowało lub wyremontowało łącznie około 6,3 km ulic i skrzyżowań, inwestując ponad 33 mln złotych. Co istotne, aż dwie trzecie tej kwoty pochodziło ze środków rządowych, unijnych i prywatnych. W sumie dotacje na wszystkie inwestycje w mieście wyniosły w ubiegłym roku ponad 41 mln złotych.
Modernizacja głównej drogi przez miasto
W 2024 roku priorytetem była kontynuacja modernizacji głównej drogi łączącej Legnicę z Jelenią Górą. W jej ramach powstały dwa nowe ronda wraz z chodnikami, ścieżkami rowerowymi oraz doświetlonymi przejściami dla pieszych, co znacznie poprawiło bezpieczeństwo uczestników ruchu.
Pierwsze rondo, na skrzyżowaniu ul. Wojska Polskiego i Jerzmanickiej, zostało wybudowane za 2 mln złotych przy wsparciu rządowym sięgającym 80 proc. kosztów. Drugie rondo, na ul. Legnickiej, sfinansował właściciel galerii handlowej, który przeznaczył na ten cel 4,5 mln złotych, a formalny nadzór nad inwestycją sprawowało miasto.
Nowe rondo przy targowisku miejskim
Najważniejszym przedsięwzięciem na trasie przelotowej było rondo przy targowisku miejskim, umożliwiające zjazd w kierunku Wilkowa i strefy ekonomicznej. Wartość tej inwestycji wyniosła niemal 8 mln złotych, z czego aż 7,8 mln pochodziło z dofinansowania rządowego. Choć ostatnie prace trwały jeszcze w styczniu, rondo jest już praktycznie gotowe i ma zostać formalnie odebrane do 7 lutego.
Dalsze remonty i budowa nowych dróg
Na ulicach Staszica i Legnickiej pojawił się nowy asfalt. Koszt remontu łącznie z budową 400 m chodnika wyniósł 2,3 mln złotych, z czego 1,6 mln stanowiło dofinansowanie rządowe. Modernizacja skrzyżowania Polnej i Legnickiej oraz remonty ulic Sikorskiego, Tuwima, Mieszka I, Brodatego, Bocznej i fragmentów innych dróg to kolejne przedsięwzięcia warte ponad 2 mln złotych, z czego 1,8 mln pochodziło z zewnętrznych dotacji.
Nowe drogi powstały także na osiedlu za ciepłownią (1 km) oraz przy ul. Andersa (300 m), co łącznie kosztowało 8,8 mln złotych, przy czym 5,7 mln miasto otrzymało z programu Polski Ład. Te inwestycje mają kluczowe znaczenie dla rozwoju budownictwa mieszkaniowego w Złotoryi.
Rewitalizacja podwórek i PSZOK
2024 rok to także zakończenie rewitalizacji ośmiu podwórek miejskich, co pochłonęło 7 mln złotych (z czego 2 mln z budżetu miasta). Zmiany, mimo początkowych problemów, znacząco poprawiły funkcjonalność i estetykę tych przestrzeni.
Największą inwestycją była budowa nowoczesnego PSZOK-u za 10,3 mln złotych, przy wsparciu rządowym na poziomie 9,4 mln złotych. Projekt ten zyskał na znaczeniu w świetle nowych przepisów dotyczących gospodarki odpadami.
Zielony transport publiczny
W odpowiedzi na potrzeby mieszkańców Złotoryja zakupiła dwa autobusy elektryczne marki Solaris. Pojazdy, gotowe do odbioru, stanowią podstawę nowego systemu komunikacji miejskiej. Całkowity koszt zakupu wyniósł 5,5 mln złotych, z czego 4,2 mln pokryła dotacja z programu Zielony Transport Publiczny.
Podsumowanie
Rok 2024 to okres intensywnych zmian infrastrukturalnych w Złotoryi, które poprawiły jakość życia mieszkańców i stworzyły nowe możliwości rozwoju miasta. Liczne inwestycje, realizowane dzięki efektywnemu pozyskiwaniu środków zewnętrznych, stanowią dowód na skuteczność działań lokalnych władz i pozwalają z optymizmem patrzeć w przyszłość.
GZ
fot. zlotoryja.pl